loader image

modeogdesignskolen.dk

Uddannelse

Beklædningsdesigner

Åben for tilmelding

Introduktion

Beklædningsdesigner

Uddannelsens formål

Uddannelsens hoved-formål er, at give de studerende stærke kvalifikationer inden for designområdet beklædning med henblik på professionel beskæftigelse inden for dette område.

Gennem uddannelsen giver skolen de studerende de nødvendige æstetiske, etiske, tekniske og analytiske forudsætninger for at kunne løse de komplekse opgaver.

Desuden har Københavns Mode- og Designskole som videregående uddannelse til opgave, at fremme udviklingen indenfor tøjdesign.

Beskrivelse og læringsmål for vore fagområder kan ses længere nede. Desuden anbefaler vi dig at læse om vor tilgang til undervisningen og din faglige udvikling som kommende beklædningsdesigner. 

Fakta om uddannelsen

Uddannelsestart

Februar og August

Varighed

4 semestre

Undervisningssprog

Dansk og Engelsk

Vore undervisere

Undervisere

Curriculum

Under uddannelsen oplæres du i skolens store tilskæringsprogram med konstruktions-opskrifter til både damer, herrer og børn. Uddannelsen er tilrettelagt så den understøtter og opbygger din viden, færdigheder og kompetencer.

Under de forskellige undervisningsmoduler og i særdeleshed under projektforløbene der munder ud i en prøveeksamen inddrages forskellig relevant faglitteratur der omhandler teori og metode indenfor det givne tekniske eller praktiske fagområde. Under prøveforløbene lærer du at afgrænse og inddrage de fagområderne du skal bruge under din proces.

Pensum udleveres løbende under uddannelsen og du kan læse mere om læringsmål; Viden, Færdighed og Kompetence for disciplinerne og projektforløbene under hvert punkt.

Bemærk at der undervises kontinuerligt med de forskellige fagområder under uddannelsen og du bør læse mere vor tilrettelæggelse af programmet under vor tilgang.

Vores tilgang

Vi underviser blandt andet i følgende discipliner:

Designproces
FORMÅL: At give dig fortrolighed med alle aspekter af den kreative proces indenfor design fra idé til endeligt resultat.

INDHOLD Fagområdet dækker den helt grundlæggende del af en designers arbejde frem mod produkt eller kollektion. Du undervises i research, idé-generering, indsamling af materiale, analyse, fastlæggelse af målgruppe, valg af farveskala samt brug af digitale og analoge redskaber. Allerede tidligt i designprocessen inddrager du viden, færdigheder og kompetencer fra andre fagområder såsom trendanalyse, moodboard, 2D-3D eksperimentering både taktilt og visuelt i forskellige materialer. Materiale-læren inddrages og samtidigt skal du allerede reflektere over forbrug af materiale i forhold til minimering af spild og økonomisk bæredygtighed. Processen kræver, planlægning, reflektion, valg og fravalg, samt overblik over del-elementerne fra start til slut. Du gennemgår den kreative proces flere gange under uddannelsen og opnår hermed rutine med de forskellige elementer, hvilket ruster dig til arbejdsmarkedets krav.

Til eksamen forventes du;
- At have viden om og forståelse for designprocessen faglige praksis og metode
- At have grundig teknisk, teoretisk og praktisk viden om discipliner og metoder inden for beklædningsdesign.

Færdigheder
- At kunne idé-genere, formgive og visualisere bæredygtige designløsninger, samt begrunde og abstrahere over form, materialer samt branchens metoder og teknikker.
- At kunne inddrage viden, færdig og kompetence fra andre fagområder
- At kunne vurdere praktiske og teoretiske problemstillinger, samt vælge løsninger herpå.
- At kunne udvikle og formidle selvstændige projekter på højt kunstnerisk plan. Kompetence
- At skulle kunne deltage i professionelle, faglige og forretningsmæssige sammenhænge.
- At skulle kunne planlægge og styre designprocessen fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- At kunne identificere behov for yderligere læring og videreudvikling af egen færdighed, viden og kompetencer.
Broderi
Vi introducerer maskinbroderi samt manuelle teknikker. Hvordan forberedes et motiv til broderi, hvordan indarbejdes det i mønsterkonstruktion og hvad skal der tages hensyn til?
3D-formgivning / Drapering
Formål
Drapering / 3D-formgivning direkte på gine er et af designerens research-redskaber Indhold Formålet med modulet er at introducere dig til grundlæggende 3D-formgivning af beklædning gennem forskellige draperingsmetoder og praktiske øvelser med forskellige materialer. Du introduceres til klassisk drapering af grundforme; Nederdel, corsage, jakke med revers samt lang kjole skåret på skrå Opbygning af volume, samt formeksperimenter, komposition og skalering i forhold til kroppen. Under eksperimentering oparbejdes viden og erfaring med materialer, ornamentik og betydningen for form og design. Du skal registrere din proces visuelt og fysisk og gennem analyser i plenum styrkes dit faglige sprog og brug af terminologi om form, materialer og ornamentik. Din materiale-viden styrkes gennem arbejdet med forskellige materialer og deres virkning, samt bygge videre på dit eget materiale-arkiv. Sideløbende undervises du i draperingens historie og brug. Ved afslutningen af modulet Forventes du:

Viden:
- At have grundlæggende viden om forskellige materialer og deres brug i forhold til krop, funktion og form
- At have grundlæggende viden om hvor draperingsmetode er effektiv mod 2D-tilskæring.

Færdigheder
- at kunne begynde eksperimentering med form, volumen og komposition i forhold til kroppen.
- at kunne begynde eksperimentering med udsmykning i forhold til størrelse og placering.
- at kunne grundlæggende analysere og anvende et materiale i forhold til form og funktion.
- at kunne visuelt gengive egne eksperimenter.
- at kunne drapere og realisere en grundform Kompetencer
- at kunne kommunikere og dokumentere en kreativ eksperimental proces der viser bredden af din research og det begrundede valg af endeligt design.
- at kunne reflektere over de brugte metoder
- at kunne analysere og beskrive en beklædningsgenstand i forhold til komposition, volumen, detaljer, materialer, proportioner og udsmykning.
- at kunne fremstille relevant præsentationsmateriale; skitsebøger, dokumentere research af form, materialer, afprøvede metoder, og fotodokumentation
Designproces
FORMÅL: At give dig fortrolighed med alle aspekter af den kreative proces indenfor design fra idé til endeligt resultat.

INDHOLD Fagområdet dækker den helt grundlæggende del af en designers arbejde frem mod produkt eller kollektion. Du undervises i research, idé-generering, indsamling af materiale, analyse, fastlæggelse af målgruppe, valg af farveskala samt brug af digitale og analoge redskaber. Allerede tidligt i designprocessen inddrager du viden, færdigheder og kompetencer fra andre fagområder såsom trendanalyse, moodboard, 2D-3D eksperimentering både taktilt og visuelt i forskellige materialer. Materiale-læren inddrages og samtidigt skal du allerede reflektere over forbrug af materiale i forhold til minimering af spild og økonomisk bæredygtighed. Processen kræver, planlægning, reflektion, valg og fravalg, samt overblik over del-elementerne fra start til slut. Du gennemgår den kreative proces flere gange under uddannelsen og opnår hermed rutine med de forskellige elementer, hvilket ruster dig til arbejdsmarkedets krav.

Til eksamen forventes du;
- At have viden om og forståelse for designprocessen faglige praksis og metode
- At have grundig teknisk, teoretisk og praktisk viden om discipliner og metoder inden for beklædningsdesign.

Færdigheder
- At kunne idé-genere, formgive og visualisere bæredygtige designløsninger, samt begrunde og abstrahere over form, materialer samt branchens metoder og teknikker.
- At kunne inddrage viden, færdig og kompetence fra andre fagområder
- At kunne vurdere praktiske og teoretiske problemstillinger, samt vælge løsninger herpå.
- At kunne udvikle og formidle selvstændige projekter på højt kunstnerisk plan. Kompetence
- At skulle kunne deltage i professionelle, faglige og forretningsmæssige sammenhænge.
- At skulle kunne planlægge og styre designprocessen fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- At kunne identificere behov for yderligere læring og videreudvikling af egen færdighed, viden og kompetencer.
Broderi
Vi introducerer maskinbroderi samt manuelle teknikker. Hvordan forberedes et motiv til broderi, hvordan indarbejdes det i mønsterkonstruktion og hvad skal der tages hensyn til?
Portfolio
FORMÅL Faget Portfolio er et af designerens vigtigste virkemidler. Det er et redskab der samler essentielle elementer fra relevante fagområder i en visuel præsentation. INDHOLD Under arbejdet med portfolio vil du lære at inddrage viden, færdigheder og kompetencer fra andre fag med udgangspunkt i dine selvstændige designprojekter. Du kan bruge digitale eller analoge metoder og du vil få et styrket kendskab til layout og visuelle virkemidler. Porfolio indeholder en kreativ og teknisk del; En kreativ portfolio indeholder; en synopsis, et eller flere moodboards, samt illustrationer (analoge eller digitale) af din selvstændige færdige kollektion. Under designprocessen vil du allerede begynde at skabe visuelle elementer der kan bruges i det endelige layout af dit færdige præsentationsmateriale. Det tekniske portfolio indeholder materiale- og trimoversigt, arbejdstegninger, sy-beskrivelser og tech-packs. Du vil lære hvordan forskellige faktorer i det visuelle design såsom valg af print-medier og papir, samt kommunikation med en ekstern samarbejdspartner spiller ind ved udførslen. Du arbejder kontinuerligt gennem uddannelsen med portfolio opbygning og vil dermed opnå et grundigt know-how i den visuelle præsentation og mundtlige forsvar ved prøve-eksamenernes afslutning. Ved eksamen Forventes du Viden -at have viden om forskellige redskaber, digitale som analoge, til opbygningaf en professionel kollektions-portfolio. Færdigheder -At have en styrket praktisk forståelse for portfolio og layout sompræsentationsmateriale for din selvstændige kollektion. Kompetencer -at med en professionel tilgang kunne formidle fag-terminologi ogargumentere for og præsentere de valgte designløsninger til kunder,lægfolk og øvrige branchesamarbejdspartnere.
3D-formgivning / Drapering
Formål
Drapering / 3D-formgivning direkte på gine er et af designerens research-redskaber Indhold Formålet med modulet er at introducere dig til grundlæggende 3D-formgivning af beklædning gennem forskellige draperingsmetoder og praktiske øvelser med forskellige materialer. Du introduceres til klassisk drapering af grundforme; Nederdel, corsage, jakke med revers samt lang kjole skåret på skrå Opbygning af volume, samt formeksperimenter, komposition og skalering i forhold til kroppen. Under eksperimentering oparbejdes viden og erfaring med materialer, ornamentik og betydningen for form og design. Du skal registrere din proces visuelt og fysisk og gennem analyser i plenum styrkes dit faglige sprog og brug af terminologi om form, materialer og ornamentik. Din materiale-viden styrkes gennem arbejdet med forskellige materialer og deres virkning, samt bygge videre på dit eget materiale-arkiv. Sideløbende undervises du i draperingens historie og brug. Ved afslutningen af modulet Forventes du:

Viden:
- At have grundlæggende viden om forskellige materialer og deres brug i forhold til krop, funktion og form
- At have grundlæggende viden om hvor draperingsmetode er effektiv mod 2D-tilskæring.

Færdigheder
- at kunne begynde eksperimentering med form, volumen og komposition i forhold til kroppen.
- at kunne begynde eksperimentering med udsmykning i forhold til størrelse og placering.
- at kunne grundlæggende analysere og anvende et materiale i forhold til form og funktion.
- at kunne visuelt gengive egne eksperimenter.
- at kunne drapere og realisere en grundform Kompetencer
- at kunne kommunikere og dokumentere en kreativ eksperimental proces der viser bredden af din research og det begrundede valg af endeligt design.
- at kunne reflektere over de brugte metoder
- at kunne analysere og beskrive en beklædningsgenstand i forhold til komposition, volumen, detaljer, materialer, proportioner og udsmykning.
- at kunne fremstille relevant præsentationsmateriale; skitsebøger, dokumentere research af form, materialer, afprøvede metoder, og fotodokumentation
Sy-teknik, Håndværk, skrædderi og Couture
Formål
En af skolens bærende elementer er beklædningshåndværk og derfor at uddanne teknisk dygtige designere.

BESKRIVELSE
Du undervises i sy-teknik, skrædderi- og couture-teknikker gennem uddannelsesforløbet. Bæredygtigt design er også beklædning der er grundigt fremstillet og som har en lang livscyklus. Igennem de forskellige moduler og prøveeksamener skal du kontinuerligt researche, udvælge, begrunde og kunne argumentere for dine valgte løsninger.

INDHOLD Som et af skolens bærende elementer er fag-området omfattende. Din syteknik og metode oparbejdes via sy-prøver og opsyning af grundforme i stout der tilrettes og eventuelt korrigeres på mønstre. Din fag-terminologi bliver tungere i takt med du udvikler din faglighed. Din faglighed og tekniske kunnen udfordres under de store prøveeksamener, hvor du skal udvikle selvstændige kollektioner, forholde dig til og løse problemstillinger med udgangspunkt i metoder og teori fra de fagområder som skal inddrages, da der er formelle krav om disse i opgaven. I dialog med de tekniske lærere udvikles dine faglige kompetencer så du kan begrunde og argumentere for valgte sy-tekniske designløsninger og/eller udvikle dine egne gennem eksperimentering, materiale-valg og finish. Du oplæres i sy-teknik på industriens forskellige gængse maskiner og specialiserede værktøj såsom pels, læder og skind. Materiale-læren er i højsædet, da der ved hvert enkelt materiale-valg skal tages stilling til presseteknik, indlægsstoffer, fabrikations-metode og egenskaber i forhold til krop og formgivning. Da du opfordres til personlig udvikling æstetisk og designmæssigt vil du kunne have øget fokus på dit foretrukne valg inden for fagområdet; konfektion, skrædderi eller couture-teknik i dine egne selvstændige prøveeksamener, hvor du er håndværksmæssigt ansvarlig.

Til eksamen Forventes du
Viden
- at have grundig viden om sy-teknik samt forskellige produktionsmetoder (couture/skrædderi)
- at have grundig viden om bæredygtige arbejdsgange
- at have grundig viden om produktions forretningsgange

Færdigheder
- at kunne analysere og udvælge tekniske metoder og redskaber til fremstilling/løsning af en given design-problemstilling
- at kunne begrunde og formidle via fag-udtryk brugte metoder og redskaber fra flere fagområder til lægfolk, interne og eksterne samarbejdspartnere
- at kunne udvikle og formidle selvstændige tekniske projekter på højt teknisk plan. Kompetence
- at skulle kunne håndtere og løse komplekse tekniske opgaver via brug af metode, viden og færdigheder
- at skulle kunne planlægge den tekniske proces fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- at skulle kunne identificere og strukturere eget læringsbehov og videreudvikling af allerede opnået vide, færdigheder og kompetence fra andre og relevante fagområder.
Graduering
Formål
At give dig et grundigt kendskab til betydningen af størrelses-graduering af færdige mønstre.

Indhold
Graduering er en meget vigtig del af produktionen i industrien. Du får en grundig indføring i principperne fra forskellige gradueringssystemer og ville skulle analysere og vælge den mest effektive metode til gradueringen af dit mønster. Desuden arbejdes der med målskemaer og du introduceres til kontrol af selling samples/prototyper. Faget vil også styrke dit kendskab til tilskæringens principper og forståelse for mønstrets rum omkring kroppen. Du skal graduere flere basismønstre; (stram grundform, ærmevariationer, bukser og nederdele)

Ved modulets afslutning forventes du;
Viden:
- At have viden om form-forståelse, herunder måltagning og kontrol af selling samples.
- At have viden om forskellige gradueringsprincipper
- At have viden om teori, reflektion og praktiske øvelser for målskemaer og mønstre.

Færdigheder:
- at kunne variere og ændre størrelsesforhold og proportioner med baggrund i teknikker og metoder.
- at kunne formidle style specifikke detaljer til eksterne samarbejdspartnere i industrien. - at kunne tilegne sig metoder og færdigheder til analyse af og udvikling af målskemaer herunder definere størrelsesspring.

Kompetencer:
- at kunne opstille kontrol-faktorer for konfektions-mønstre
- at kunne opstille kontrol-faktorer og gennemføre kontrol af selling- samples.
- at kunne arbejde med analyse af 3D-perspektiv.
Sy-teknik, Håndværk, skrædderi og Couture
Formål
En af skolens bærende elementer er beklædningshåndværk og derfor at uddanne teknisk dygtige designere.

BESKRIVELSE
Du undervises i sy-teknik, skrædderi- og couture-teknikker gennem uddannelsesforløbet. Bæredygtigt design er også beklædning der er grundigt fremstillet og som har en lang livscyklus. Igennem de forskellige moduler og prøveeksamener skal du kontinuerligt researche, udvælge, begrunde og kunne argumentere for dine valgte løsninger.

INDHOLD Som et af skolens bærende elementer er fag-området omfattende. Din syteknik og metode oparbejdes via sy-prøver og opsyning af grundforme i stout der tilrettes og eventuelt korrigeres på mønstre. Din fag-terminologi bliver tungere i takt med du udvikler din faglighed. Din faglighed og tekniske kunnen udfordres under de store prøveeksamener, hvor du skal udvikle selvstændige kollektioner, forholde dig til og løse problemstillinger med udgangspunkt i metoder og teori fra de fagområder som skal inddrages, da der er formelle krav om disse i opgaven. I dialog med de tekniske lærere udvikles dine faglige kompetencer så du kan begrunde og argumentere for valgte sy-tekniske designløsninger og/eller udvikle dine egne gennem eksperimentering, materiale-valg og finish. Du oplæres i sy-teknik på industriens forskellige gængse maskiner og specialiserede værktøj såsom pels, læder og skind. Materiale-læren er i højsædet, da der ved hvert enkelt materiale-valg skal tages stilling til presseteknik, indlægsstoffer, fabrikations-metode og egenskaber i forhold til krop og formgivning. Da du opfordres til personlig udvikling æstetisk og designmæssigt vil du kunne have øget fokus på dit foretrukne valg inden for fagområdet; konfektion, skrædderi eller couture-teknik i dine egne selvstændige prøveeksamener, hvor du er håndværksmæssigt ansvarlig.

Til eksamen Forventes du
Viden
- at have grundig viden om sy-teknik samt forskellige produktionsmetoder (couture/skrædderi)
- at have grundig viden om bæredygtige arbejdsgange
- at have grundig viden om produktions forretningsgange

Færdigheder
- at kunne analysere og udvælge tekniske metoder og redskaber til fremstilling/løsning af en given design-problemstilling
- at kunne begrunde og formidle via fag-udtryk brugte metoder og redskaber fra flere fagområder til lægfolk, interne og eksterne samarbejdspartnere
- at kunne udvikle og formidle selvstændige tekniske projekter på højt teknisk plan. Kompetence
- at skulle kunne håndtere og løse komplekse tekniske opgaver via brug af metode, viden og færdigheder
- at skulle kunne planlægge den tekniske proces fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- at skulle kunne identificere og strukturere eget læringsbehov og videreudvikling af allerede opnået vide, færdigheder og kompetence fra andre og relevante fagområder.
Graduering
Formål
At give dig et grundigt kendskab til betydningen af størrelses-graduering af færdige mønstre.

Indhold
Graduering er en meget vigtig del af produktionen i industrien. Du får en grundig indføring i principperne fra forskellige gradueringssystemer og ville skulle analysere og vælge den mest effektive metode til gradueringen af dit mønster. Desuden arbejdes der med målskemaer og du introduceres til kontrol af selling samples/prototyper. Faget vil også styrke dit kendskab til tilskæringens principper og forståelse for mønstrets rum omkring kroppen. Du skal graduere flere basismønstre; (stram grundform, ærmevariationer, bukser og nederdele)

Ved modulets afslutning forventes du;
Viden:
- At have viden om form-forståelse, herunder måltagning og kontrol af selling samples.
- At have viden om forskellige gradueringsprincipper
- At have viden om teori, reflektion og praktiske øvelser for målskemaer og mønstre.

Færdigheder:
- at kunne variere og ændre størrelsesforhold og proportioner med baggrund i teknikker og metoder.
- at kunne formidle style specifikke detaljer til eksterne samarbejdspartnere i industrien. - at kunne tilegne sig metoder og færdigheder til analyse af og udvikling af målskemaer herunder definere størrelsesspring.

Kompetencer:
- at kunne opstille kontrol-faktorer for konfektions-mønstre
- at kunne opstille kontrol-faktorer og gennemføre kontrol af selling- samples.
- at kunne arbejde med analyse af 3D-perspektiv.
Trendanalyse
Formål Trend analyse som redskab og kommunikations metode.

Indhold
Du lærer i samarbejde med en sparringspartner fra din klasse at opstille en professionel trend-analyse, desuden trænger du i dybden med brug af moodboard. Her forventes det at du laver trend-research med udgangspunkt i flere forskellige kanaler Baseret på observationer i det åbne rum eller specifikke givne lokationer skal du indsamle, researche og fotodokumentere inspirations-materiale Herefter sammensætter og analyserer i materialet sammen med jeres sparringspartner/nere. Der vil være fokus på form, materiale, styling og farve. Ydermere vil du introduceres til samarbejdet mellem designer og trendbureau, samt dynamikken og tidslinjen fra trendbureau og til færdigt produkt. Der vil være en grundig indføring til trend-kanaler, manuelle og digitale ressourcer samt præsentation af fagets store spillere nationalt og internationalt. Modulet afsluttes med en trendportfolio, fysisk og digital, hvor du med din sparringspartner præsenterer og kommunikerer jeres resultater, samt reflekterer over processen, den opnåede viden og de brugte metoder.

Ved modulets afslutning Forventes du;
Viden
- At have viden om trendanalyse som arbejdsredskab.
- At have viden om moodboard/mapping som arbejdsredskab.

Færdigheder
- At kunne indsamle inspirationsmateriale
- At kunne formidle en analyse-portfolio visuelt og verbalt

Kompetencer
- At kunne analysere og reflektere over analysens resultater i forhold til selv.
- At kunne omsætte research-resultater, uanset udfald, til læring og udvikling af egen designmetode
Trendanalyse
Formål Trend analyse som redskab og kommunikations metode.

Indhold
Du lærer i samarbejde med en sparringspartner fra din klasse at opstille en professionel trend-analyse, desuden trænger du i dybden med brug af moodboard. Her forventes det at du laver trend-research med udgangspunkt i flere forskellige kanaler Baseret på observationer i det åbne rum eller specifikke givne lokationer skal du indsamle, researche og fotodokumentere inspirations-materiale Herefter sammensætter og analyserer i materialet sammen med jeres sparringspartner/nere. Der vil være fokus på form, materiale, styling og farve. Ydermere vil du introduceres til samarbejdet mellem designer og trendbureau, samt dynamikken og tidslinjen fra trendbureau og til færdigt produkt. Der vil være en grundig indføring til trend-kanaler, manuelle og digitale ressourcer samt præsentation af fagets store spillere nationalt og internationalt. Modulet afsluttes med en trendportfolio, fysisk og digital, hvor du med din sparringspartner præsenterer og kommunikerer jeres resultater, samt reflekterer over processen, den opnåede viden og de brugte metoder.

Ved modulets afslutning Forventes du;
Viden
- At have viden om trendanalyse som arbejdsredskab.
- At have viden om moodboard/mapping som arbejdsredskab.

Færdigheder
- At kunne indsamle inspirationsmateriale
- At kunne formidle en analyse-portfolio visuelt og verbalt

Kompetencer
- At kunne analysere og reflektere over analysens resultater i forhold til selv.
- At kunne omsætte research-resultater, uanset udfald, til læring og udvikling af egen designmetode
Konceptualisering
FORMÅL Formålet med kurset er at give dig viden om og erfaring med at udvikle selvstændige konceptforslag som udgangspunkt for understøttelse af den videre idé-udvikling i forbindelsen mellem metoder og teknikker, analoge som digitale inden for beklædningsdesign. Du vil lære at reflektere, begrunde og argumentere for dine valg og dermed styrke forståelsen for konceptets vigtighed i forbindelse med designprocessen, bæredygtige materialevalg og formgivning/udvikling.

INDHOLD
Du udfører koncepter til hver af de 5 store prøveeksamener under uddannelsen, samt den afsluttende eksamen, som et tungt-vejende del af designerens kreative arbejdsområde. Du vil opnå en grundig viden om brugen af koncept som redskab i forskellige kreative og individuelle kontekster, idet du udvikler egen løsningsforslag til dine kollektioner. Koncept kan ydermere bruges som kommunikationsredskab til eksterne samarbejdspartnere når du skal formidle og begrunde din kollektion. Prøveeksamenerne sætter de ydre rammer, mens du skal researche, indsamle og udføre både analogt og digitalt, samt skal du kunne reflektere, begrunde og argumentere for dine valg.

Til eksamen forventes du:
VIDEN - At have forståelse for koncept, form og idé-udvikling
- At have forståelse for materialetyper, konstruktion
- At have viden om og forståelse for bæredygtighed

FÆRDIGHEDER
- At have en styrket praktisk forståelse for koncept, konstruktion og teknisk fremstilling til den afsluttende præsentation af en style/kollektion.
- At kunne anvende din viden om konstruktion og materialer i forhold til formgivning.
- At kunne researche og opsøge viden på materialer og produkter, samt kunne anvende denne viden til at klarlægge et produkt eller materiales livscyklus

KOMPETENCER
- At være i stand til selvstændigt at udvikle et individuelt idékoncept og effektivt bruge det i den videre design-proces.
- At have en udvidet forståelse for forbindelsen mellem udtryk, form og materialer under idé-genneringen af dine designs.
- At med en professionel tilgang kunne bruge fagterminologi under kommunikation med lægfolk and fagfolk.
Portfolio
FORMÅL Faget Portfolio er et af designerens vigtigste virkemidler. Det er et redskab der samler essentielle elementer fra relevante fagområder i en visuel præsentation. INDHOLD Under arbejdet med portfolio vil du lære at inddrage viden, færdigheder og kompetencer fra andre fag med udgangspunkt i dine selvstændige designprojekter. Du kan bruge digitale eller analoge metoder og du vil få et styrket kendskab til layout og visuelle virkemidler. Porfolio indeholder en kreativ og teknisk del; En kreativ portfolio indeholder; en synopsis, et eller flere moodboards, samt illustrationer (analoge eller digitale) af din selvstændige færdige kollektion. Under designprocessen vil du allerede begynde at skabe visuelle elementer der kan bruges i det endelige layout af dit færdige præsentationsmateriale. Det tekniske portfolio indeholder materiale- og trimoversigt, arbejdstegninger, sy-beskrivelser og tech-packs. Du vil lære hvordan forskellige faktorer i det visuelle design såsom valg af print-medier og papir, samt kommunikation med en ekstern samarbejdspartner spiller ind ved udførslen. Du arbejder kontinuerligt gennem uddannelsen med portfolio opbygning og vil dermed opnå et grundigt know-how i den visuelle præsentation og mundtlige forsvar ved prøve-eksamenernes afslutning. Ved eksamen Forventes du Viden -at have viden om forskellige redskaber, digitale som analoge, til opbygningaf en professionel kollektions-portfolio. Færdigheder -At have en styrket praktisk forståelse for portfolio og layout sompræsentationsmateriale for din selvstændige kollektion. Kompetencer -at med en professionel tilgang kunne formidle fag-terminologi ogargumentere for og præsentere de valgte designløsninger til kunder,lægfolk og øvrige branchesamarbejdspartnere.
Konceptualisering
FORMÅL Formålet med kurset er at give dig viden om og erfaring med at udvikle selvstændige konceptforslag som udgangspunkt for understøttelse af den videre idé-udvikling i forbindelsen mellem metoder og teknikker, analoge som digitale inden for beklædningsdesign. Du vil lære at reflektere, begrunde og argumentere for dine valg og dermed styrke forståelsen for konceptets vigtighed i forbindelse med designprocessen, bæredygtige materialevalg og formgivning/udvikling.

INDHOLD
Du udfører koncepter til hver af de 5 store prøveeksamener under uddannelsen, samt den afsluttende eksamen, som et tungt-vejende del af designerens kreative arbejdsområde. Du vil opnå en grundig viden om brugen af koncept som redskab i forskellige kreative og individuelle kontekster, idet du udvikler egen løsningsforslag til dine kollektioner. Koncept kan ydermere bruges som kommunikationsredskab til eksterne samarbejdspartnere når du skal formidle og begrunde din kollektion. Prøveeksamenerne sætter de ydre rammer, mens du skal researche, indsamle og udføre både analogt og digitalt, samt skal du kunne reflektere, begrunde og argumentere for dine valg.

Til eksamen forventes du:
VIDEN - At have forståelse for koncept, form og idé-udvikling
- At have forståelse for materialetyper, konstruktion
- At have viden om og forståelse for bæredygtighed

FÆRDIGHEDER
- At have en styrket praktisk forståelse for koncept, konstruktion og teknisk fremstilling til den afsluttende præsentation af en style/kollektion.
- At kunne anvende din viden om konstruktion og materialer i forhold til formgivning.
- At kunne researche og opsøge viden på materialer og produkter, samt kunne anvende denne viden til at klarlægge et produkt eller materiales livscyklus

KOMPETENCER
- At være i stand til selvstændigt at udvikle et individuelt idékoncept og effektivt bruge det i den videre design-proces.
- At have en udvidet forståelse for forbindelsen mellem udtryk, form og materialer under idé-genneringen af dine designs.
- At med en professionel tilgang kunne bruge fagterminologi under kommunikation med lægfolk and fagfolk.

År 1

Basis år:

Semester 1 & 2 har til formål at give de studerende et fælles fundament i uddannelsen. Undervisningen består af teoretiske, kunstneriske og tekniske fag. Den studerende skal have mulighed for at afprøve sine evner inden for beklædningsdesign. Herunder 3D-formgivning og materiale-research bl.a.

Undervisningens indhold fordeles på: teoretisk undervisning relateret til design samt designmetodik og studieteknik. Undervisning i almene teknikker og materialer på et efterhånden mere og mere avanceret niveau.

Ved afslutningen af 2. semester skal den studerende have tilegnet sig faglige færdigheder på det tekniske og formmæssige plan samt teoretisk indsigt i designprocessens aspekter. I løbet af basisåret vil den studerende udføre 3 store designprojekter (projekt 1-2-3), samt 2 faste tekniske prøver.

Digitalisering og redskaber
Formål Digital kommunikation er i dag af overskyggende vigtighed og et af de vigtigste kanaler mellem designeren og produktionssteder over hele verden. Desuden bruges digitale redskaber til formidling af eget arbejde under jobsøgning og kontakt til branchen såvel nationalt som internationalt via forskellige professionelle kanaler såsom Linkedin oa.

Indhold
Du optrænes i brugen af hele Adobe-pakken for at kunne udføre kreativt og teknisk arbejde herunder præsentations-materiale, lay-out og portfolio. samt visuel formidling på professionelt niveau. Der fokuseres fortrinsvis på brugen af Illustrator til udvikling af arbejdstegninger og tech-packs til produktion, som vil være dit vigtigste redskab til at formidle til dine samarbejdspartnere i dit fremtidige virke som designer.

Ved eksamen forventes du:
Viden
- at have viden om digitale ressourcer til kommunikaton
- at have viden om digitale redskaber på brancheniveau

Kompetencer
- at kunne inddrage andre fagområders metoder og praksis
- at have tekniske færdigheder inden for opsætning og layout
- at kunne anvende disse redskaber i overgangen mellem analog og digital.
Færdigheder
- at kunne udfærdige tekniske tegninger og Techpacks
- at kunne fremstille og kommunikere relevant præsentationsmateriale
- at kunne formidle det på højt kunstnerisk pl
Kollektionsopbygning
Formål: At du får kendskab til kollektions-opbygningens brug dels som design-metode, men også et vigtigt industrielt og forretningsmæssigt instrument. Kollektionsopbygningen bruges professionelt af designeren som et overblik over det fremadskridende arbejde, fokus-områder og giver et centralt indblik i produktion, valg af leverandører og samarbejdspartnere.

Indhold: Kollektionsopbygning bruges som designmetode, der er medvirkende til at skabe spændvidde og overblik i en designers arbejde.

I starten af uddannelsen begynder du med kollektionsopbygningen som et redskab til begyndende overblik over dit arbejde med selvstændigt design. Den giver et visuelt overblik over form-research, materiale/farve-sammensætninger Eftersom uddannelsen skrider frem bruges kollektionsopbygningen mere og mere Når du opbygger en kollektion professionelt, skal du tage stilling til mange elementer; antal af styles, valg af materialer, trims, sæson, målgruppe og analyse af markeds-behov for at kunne træffe bæredygtige beslutninger, samt hvilke faggrupper skal involveres. Du inkluderer alle fagområder du undervises i, i arbejdet med kollektionsopbygning og efter som din viden, færdigheder og kompetence bliver dybere, vil dit professionelle niveau blive højnet.

Til eksamen forventes du:
Viden
- at have viden om kollektionsopbygning som redskab og brug
- at have viden om faggrupper der skal involveres
- at have viden om bæredygtige principper i produktion

Færdigheder
- at kunne bruge redskaber og metoder fra kollektionsopbygningen
- at kunne definere og udvælge relevante faggrupper
- at kunne vurdere praktiske og teoretiske udfordringer og løsninger heraf
- at kunne formidle om kollektionsopbygningen til lægfolk, fagfæller og forretningspartnere ved brug af fag-terminologi
- at kunne planlægge og styre kollektionsopbygningen fra idé-oplæg til udførsel og præsentation

Kompetence.
- at skulle kunne indgå i professionelle, faglige og arbejdsmæssige sammenhænge og herunder kunne håndtere komplekse situationer
- at skulle kunne planlægge og styre kollektionsopbygningen fra idé-oplæg til udførsel og præsentation
- at skulle kunne løse komplekse arbejdsopgaver via anvendelse af opnået viden, færdighed og kompetence
- at skulle kunne identificere egne læringsbehov og strukturere videreudvikling af viden, færdigheder og kompetencer
Visualisering
Formål: Mode-illustration som virkemiddel

Indhold: Skitseprocessen begynder meget tidligt i den kreative proces og er et af designerens vigtigste redskaber til innovativ udvikling og eksperimentering inden designet går fra 2D til 3D, samt til kommunikation til lægfolk, kunder eller samarbejdspartnere af sine designs.

Fagets formål er at give dig teknisk indsigt i mode-illustration, som du senere skal videreudvikle løbende. Faget giver dig også indblik i digitale redskaber til illustration og hvordan digitale og analoge redskaber og virkemidler kan arbejde sammen. Du lærer om kroppens proportioner og forskellige positurer, samt hvordan du “tilpasser” dine illustrationer til dit projekt eller kollektion. Du vil eksperimentere med forskellige virkemidler og elementer der kan være med til at højne en illustration; tusch, gouache, akvarel og blyant og så vil der blive undervist i forskellige teksturer og detaljer. Der vil også blive arbejdet med collage-teknik. Forskellige tidsperioder inden for modeillustration analyseres og diskuteres.

Ved eksamen forventes du:
Viden
- At have teknisk indsigt om tegnematerialer til illustration
- At have viden om udvalgt illustrations-teori.
- At have viden om analoge og digitale redskaber

Færdigheder
- At formulere personlig og selvstændig, æstetisk, visuel retning som designer

Kompetence
- At kunne analysere, reflektere og begrunde valg af visuelle virkemidler i forhold til egen proces og produkt overfor lægfolk og branchesamarbejdspartnere.
- At kunne formidle selvstændigt arbejde på højt kunstnerisk plan.
Forretningsforståelse
FORMÅL: Omhandler viden og kendskab til hvordan branchen og firmastrukturer fungerer i forhold til drift og samarbejdet med eksterne samarbejds- og forretningspartnere. Dette gælder både industri, men også virke som selvstændig.

INDHOLD: Igennem uddannelsens moduler, projekt- og prøveeksamener undervises der kontinuerligt i hvordan branchen fungerer inden for de forskellige fagområder og hvilke redskaber og metoder der bruges hvor. Dels om hvordan modevirksomheder er bygget op, hvordan strukturer og afdelinger samarbejder, men også hvordan kontakt og samarbejde foregår med eksterne forretningspartnere. Du stilles også overfor etiske spørgsmål du skal tage stilling til, herunder bæredygtigheds-principper i alle dele af en forretningsmodel; økonomi, produktion, sourcing etc. Du opbygger kendskab til planlægning af produktion; såsom sourcing af bæredygtige materialer, zero-waste prisberegning, timelines og hvad der skal til fra idé-oplæg og til præsentation af færdigt produkt. Uddannelsens projekter/prøveeksamener lærer dig at strukturere dit arbejde for at kunne indlevere i tide og have overblik over de mange processer der skal til for at stå med et færdigt produkt. Forretningsforståelse giver dig også redskaber til at analysere og sætte dig i kontekst med dine konkurrenter, når du laver markedsanalyse. Du skal definere målgrupper samt have en klar vision og strategi for din kollektion. Point of sales indgår også i undervisningen. Trend- og komparativ-analyse indgår i disse. Når du laver salgskollektioner til industrien indeholder de elementer fra alle fagområderne du undervises i. Desuden lærer du at opsøge innovativ viden inden for udviklingen i branchen, hvad angår materialer og nye teknikker.

Til eksamen forventes du:
Viden
- at have grundig viden om forretningsstrukturer og deres dynamikker.
- at have grundlæggende viden om bæredygtigheds-principper.
- at have grundig viden om og forståelse for samspillet mellem forskellige afdelinger/faggrupper i en virksomhed.
- at have grundig viden om og forståelse for forskellige forretningsmodeller.

Færdigheder
- At kunne anvende metoder og redskaber fra undervisningen i forbindelse med beskæftigelse
- At kunne formulere eget erhvervssigte
- At kunne indgå på flere indgangs-niveauer i forbindelse med beskæftigelse
- At kunne formidle om fagområdet, problemstillinger og terminologi til andre fagfæller og samarbejdspartnere

Kompetence
- at skulle kunne indgå i professionelle, faglige og professionelle sammenhænge
- at skulle kunne håndtere og løse komplekse opgaver via anvendelse af opnået viden, færdigheder og kompetence
- at skulle kunne identificere egne læringsbehov og videreudvikle egen viden, færdigheder og kompetencer fra relevante fagområder.
Materialelære / Bæredygtighed
Formål: Formålet med fagområdet er at der gennem hele uddannelsens forløb vil researches, eksperimenteres og forskes således at du opbygger dine tekstile kompetencer med henblik på bæredygtighed og udvidet fokus på minimering af forbrug og genanvendelse.

Indhold:
Uddannelsens forskellige moduler/opgaver indeholder alle tekstile elementer og du vil i hvert projekt skulle researche, source og udvælge de materialer der understøtter dine individuelle designs. Herved opnår du styrket kendskab til fibre, deres beskaffenhed og hvordan de reagerer under forskellige påvirkninger/brug. Du vil få et grundigt materiale-kendskab i forhold til form, flade og funktion i dit praktiske arbejde både i de bundne opgaver men i højeste grad også i forbindelse med din selvstændige designproces. Under dine præsentationer skal du reflektere over, begrunde og kunne argumentere for dine materialevalg i forhold til dit koncept Du skal fortsætte med at opbygge dit materiale-bibliotek gennem hele uddannelsen.

Til eksamen forventes du:
Viden
- At have viden om tekstile fibre, vævninger og egenskaber og deres brug i forhold til krop, form og funktion
- At have viden om betydningen af materialevalg i forhold til drapering, tilskæring, form-udvikling og sy-teknikker i forbindelse med dit endelige design.

Færdigheder
- At kunne eksperimentere selvstændigt
- At kunne analysere, source og anvende et tekstil i forhold til form og funktion af dit individuelle design.

Kompetencer
- At kunne kommunikere reflektion over valg
- at kunne udsøge ny viden om opdaterede produktionsmetoder
Konfektionsjakke
Formål: Klassisk blazerjakke med revers. Fra idé-oplæg til færdigt produkt.

Indhold
Du udfører et mønster baseret på arbejdstegning af eget design og egne mål, der syes op og rettes på dig af en sparringspartner, ligesom du selv opøver teknisk viden i tilretning direkte på en krop. Du lærer at tilrette et personligt mønster og herefter gennemgås materialer, finish samt trim og der foretages valg af indlægsmaterialer som du skal arbejde med. Der introduceres til demi-skrædderi og der undervises i de principielle forskelle mellem konfektion, skrædderi og couture. Desuden bliver du fortrolig med industriens redskaber. Der skal indleveres; en færdig-syet jakke, arbejdstegning og produktionsklare mønstre. Opgaven gives 1 karakter (Håndværk) Ved afslutning af modulet (indleveringen)

Til eksamen forventes du:
Viden
- At have viden om grundlæggende forskelle mellem konfektions, skrædderi og couture-teknik.
- At have grundlæggende viden om indlægsmaterialer.

Færdigheder
- At kunne anvende metoder og redskaber fra flere tekniske fagområder forbundet med beskæftigelse.

Kompetence
- Skal kunne planlægge og styre den tekniske proces fra idé-oplæg til udførsel og præsentation.
Mand som underviser i broderi og 3 elever, der lytter til hvad han siger, rundt om et bord

År 2

Speciale år:

På semester 3 & 4 skal de studerende nu udvikle en større selvstændighed og arbejdsmetode, der sætter dem i stand til at gennemføre et designprojekt, der dokumenterer, præsenterer og beskriver vedkommendes evne til at løse et større komplekst emne / problem inden for det valgte design/fagområde.

Skoleåret bygger videre på allerede opnået viden, færdighed og kompetence og derfor bliver kravene til de 2 store designprojekter (projekt 4-5) mere omfattende og komplekse og der skal blandt andet forskes i egen design-signatur som en forberedelse til branchen og arbejdsmarkedet. Den afsluttende eksamen er en opsummering af læringsmålene for hele uddannelsen

Desuden kortlægger skolen sammen med den studerende muligheder og ønsker for tiden efter endt uddannelse.

Broderi
Formål: Faget Tilskæring er et grundelement i beklædningsindustrien og skolens uddannelse. En dygtig konstruktør, skal som kroppens arkitekt, mestre mange discipliner; præcision, kendskab til kroppen og dens proportioner, visualisere et design fra 2D til 3D, kunne arbejde med egne designs og endeligt materialevalg eller realisere opgaver for en ekstern samarbejdspartner eller virksomheder. Desuden er respekt af kroppens rum et vigtigt element.

Indhold:
Som et af uddannelsens tungeste områder kommer du igennem tilskæring for både dame, herre og børn, samt lingeri og korsettering. Desuden er der et stort antal konstruktioner til dele af beklædning; såsom hætter, kraver, ærmevariationer og du vil ligeledes udføre manipulation 2D med allerede eksisterende grundforme. Du udfører alle grund-forme fra bunden i standard- og egen størrelse 1/1 samt opnår et grundigt kendskab til tilretning, korrigering og kontrol af mønstre. Dit kendskab til proportioner, kompositionsforståelse og visuelle virkemidler styrkes og udfordres kontinuerligt gennem arbejdet med kroppen. Under dine selvstændige design-projekter skal du forholde dig til forskellige kropstyper, finde løsninger med udgangspunkt i de teknikker og metoder du får gennem undervisningen. Da du arbejder med dine egne designs, vil du skulle træffe valg og fravalg og begrunde dem. Dit materialekendskab og -bibliotek opbygges efterhånden som uddannelsen skrider frem da prøvemodeller altid skal udføres i materiale med lignende karakteristika som det endelige stofvalg. Allerede i tilskæringsfasen skal du tage stilling til tekniske spørgsmål som; beregning af stofforbrug, metoder, indlægsmaterialer. Igennem skolens eget konstruktionsprogram vil du blive sat i situationer hvor du skal træffe kvalificerede beslutninger på baggrund af din viden, færdigheder, samt kompetencer som du løbende opbygger gennem uddannelsen.

Til eksamen forventes du:
Viden
- at have grundig viden om overførsel af 2D kreativt til 3D fysisk formgivning samt indhående kendskab til mønsterkonstruktion.
- at have grundig viden om æstetiske virkemidler i forhold til kroppen

Færdigheder
- at kunne skabe mønstre og abstrahere over form
- at kunne anvende metoder, teori og redskaber fra andre fagområder
- at kunne vurdere praktiske og teoretiske udfordringer, samt begrunde de valgte løsninger
- at kunne formidle om tilskæring med fag-terminologi til lægfolk, forretningspartnere og andre branchefolk

Kompetencer
- at kunne formidle, argumentere for og præsentere de valgte designløsninger til kunder, designere samt øvrige branche- samarbejdspartnere på højt niveau.
- at kunne vælge tekniske metoder til udvikling af et givent design
- at kunne håndtere og gennemføre processen fra skitse til produkt under en bunden opgave ved en ekstern branche-partner eller designer.
- at kunne styre den tekniske proces fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- at kunne identificere egne læringsbehov og struktureret kunne videreudvikle egen viden, færdigheder og kompetencer fra relevante fagområder.
- at kunne håndtere komplekse situationer i arbejdssammenhænge samt deltage professionelle, faglige, forretningsmæssige sammenhænge
Projekt 1.
Visual (prøveeksamen nr. 1)

Formål: Uddannelsens første kreative prøveeksamen hvor introduktion og inddragelse sker af de kreative fagområder ud fra en given kontekst.

Indhold: Baseret på et kreativt udgangspunkt og periodens undervisning og inddragen af forskellige fagområder oplever du designprocessen som den gennemføres af den professesionelle designer. Du introduceres til den kreative proces; Indsamling af visuelle og taktile referencer som inspirationsmateriale Research, moodboards, farve-kort, skitseproces, valg af materialer, kollektionsopbygning af en fuld kollektion (minimum 12 silhuetter), modeillustration, tekniske arbejdstegninger samt layout og udførsel af en kreativ og teknisk portfolio. Du arbejder over tid og opnår begyndende kendskab til hvordan de forskellige elementer og fagområder afhænger af og har indvirkning på hinanden. Du udfører en kreativ og teknisk portfolio. (Der karaktergives i 5 discipliner; koncept, design, illustration, arbejdstegning og portfolio-layout)

Ved indlevering af prøveeksamen 1: Forventes du:
Viden
- At have begyndende viden om den kreative proces
- At have grundlæggende viden om de forskellige involverede faggrupper
- At have grundlæggende viden om digitale og analoge redskaber

Færdighed
_ At kunne grundlæggende arbejde med flere fag-områder relateret til en bunden kontekst
- At kunne begynde at formulere en visuel og æstetisk retning som designer

Kompetence
- At skulle kunne formidle og begrunde sit selvstændigt
Projekt 2
“The future is handmade” Prøveeksamen 2 Formål At introducere dig til slow-fashion, bæredygtighed samt håndværkerens filosofi. Indhold Denne eksamen indeholder del-elementer hvor du skal sætte dit eget design i kontekst med andre allerede eksisterende designere. Du skal tage afsæt i deres virke i forhold til din egen din kreative proces for at afkode overflade og former. Du trækker på elementer fra din egen viden, færdighed og kompetencer fra trend-analysen til indsamling, kortlægning og brug af inspirationsmateriale. Samt fra de tekniske fagområder idet du skal realisere en fuld silhouette fra din selvstændige kollektion. Desuden sparrer og udveksler du med dine klassekammerater over kulturforskelle og forskellige håndværktraditioner fra deres forskellige lande og du opfordres til at researche, opsøge og udforske klassiske håndværk for at kunne omsætte dem i moderne og opdateret kontekst. Opgaven indeholder en høj grad at materiale-eksperimenter og research af gamle håndværk samt bæredygtighedsprincipper, zero-waste, upcycling og brug af dead-stock. Der undervises i vigtigheden af bibeholdelsen af manuelle håndværk og produktionsmetoder, hvordan et manuelt håndværk kræver stort teknisk kundskab samt en dedikeret tilgang til egen læring og videre udvikling af viden, færdigheder og kompetencer. Som et modtryk til industriens Fast Fashion er kendskabet til både økonomisk og produktionsmæssigt bæredygtig slow fasion en meget vigtig bestanddel af de unge designeres ønsker til uddannelse og fremtid i branchen. Tilbage til håndværket! Du skal indlevere • Præsentationsmateriale af den kreative skitseproces visuelt og taktilt, en kollektionsportfolio og en teknisk portfolio. • Produktionsklare konfektionsmønstre af en valgt silhouette fra din selvstændige kollektion. • Færdigt opsyede beklædningsdele. Ved indlevering af prøveeksamen 2: Forventes du: Viden - At have styrket viden om den kreative proces - At have styrket viden de forskellige involverede faggrupper - at have begyndende viden om bæredygtige principper og udvikling af bæredygtige løsninger. Færdighed - At kunne arbejde med og spænde over flere fagområder i en selvstændig kontekst. - At kunne formulere en begyndende teknisk retning som designer Kompetence - At ved brug af fag-terminologi kunne formidle, begrunde og argumentere for sit selvstændige designprojekt, løsninger og problemstillinger for interne og eksterne samarbejdspartnere og fagfæller. - At kunne formidle og præsentere en realiseret beklædningsgenstand, herunder praktiske udfordringer og løsninger heraf.
Tilskæring & mønsterkonstruktion
Formål: Faget Tilskæring er et grundelement i beklædningsindustrien og skolens uddannelse. En dygtig konstruktør, skal som kroppens arkitekt, mestre mange discipliner; præcision, kendskab til kroppen og dens proportioner, visualisere et design fra 2D til 3D, kunne arbejde med egne designs og endeligt materialevalg eller realisere opgaver for en ekstern samarbejdspartner eller virksomheder. Desuden er respekt af kroppens rum et vigtigt element.

Indhold:
Som et af uddannelsens tungeste områder kommer du igennem tilskæring for både dame, herre og børn, samt lingeri og korsettering. Desuden er der et stort antal konstruktioner til dele af beklædning; såsom hætter, kraver, ærmevariationer og du vil ligeledes udføre manipulation 2D med allerede eksisterende grundforme. Du udfører alle grund-forme fra bunden i standard- og egen størrelse 1/1 samt opnår et grundigt kendskab til tilretning, korrigering og kontrol af mønstre. Dit kendskab til proportioner, kompositionsforståelse og visuelle virkemidler styrkes og udfordres kontinuerligt gennem arbejdet med kroppen. Under dine selvstændige design-projekter skal du forholde dig til forskellige kropstyper, finde løsninger med udgangspunkt i de teknikker og metoder du får gennem undervisningen. Da du arbejder med dine egne designs, vil du skulle træffe valg og fravalg og begrunde dem. Dit materialekendskab og -bibliotek opbygges efterhånden som uddannelsen skrider frem da prøvemodeller altid skal udføres i materiale med lignende karakteristika som det endelige stofvalg. Allerede i tilskæringsfasen skal du tage stilling til tekniske spørgsmål som; beregning af stofforbrug, metoder, indlægsmaterialer. Igennem skolens eget konstruktionsprogram vil du blive sat i situationer hvor du skal træffe kvalificerede beslutninger på baggrund af din viden, færdigheder, samt kompetencer som du løbende opbygger gennem uddannelsen.

Til eksamen forventes du:
Viden
- at have grundig viden om overførsel af 2D kreativt til 3D fysisk formgivning samt indhående kendskab til mønsterkonstruktion.
- at have grundig viden om æstetiske virkemidler i forhold til kroppen

Færdigheder
- at kunne skabe mønstre og abstrahere over form
- at kunne anvende metoder, teori og redskaber fra andre fagområder
- at kunne vurdere praktiske og teoretiske udfordringer, samt begrunde de valgte løsninger
- at kunne formidle om tilskæring med fag-terminologi til lægfolk, forretningspartnere og andre branchefolk

Kompetencer
- at kunne formidle, argumentere for og præsentere de valgte designløsninger til kunder, designere samt øvrige branche- samarbejdspartnere på højt niveau.
- at kunne vælge tekniske metoder til udvikling af et givent design
- at kunne håndtere og gennemføre processen fra skitse til produkt under en bunden opgave ved en ekstern branche-partner eller designer.
- at kunne styre den tekniske proces fra idé-oplæg til udførelse og præsentation.
- at kunne identificere egne læringsbehov og struktureret kunne videreudvikle egen viden, færdigheder og kompetencer fra relevante fagområder.
- at kunne håndtere komplekse situationer i arbejdssammenhænge samt deltage professionelle, faglige, forretningsmæssige sammenhænge
Projekt 1.
Visual (prøveeksamen nr. 1)

Formål: Uddannelsens første kreative prøveeksamen hvor introduktion og inddragelse sker af de kreative fagområder ud fra en given kontekst.

Indhold: Baseret på et kreativt udgangspunkt og periodens undervisning og inddragen af forskellige fagområder oplever du designprocessen som den gennemføres af den professesionelle designer. Du introduceres til den kreative proces; Indsamling af visuelle og taktile referencer som inspirationsmateriale Research, moodboards, farve-kort, skitseproces, valg af materialer, kollektionsopbygning af en fuld kollektion (minimum 12 silhuetter), modeillustration, tekniske arbejdstegninger samt layout og udførsel af en kreativ og teknisk portfolio. Du arbejder over tid og opnår begyndende kendskab til hvordan de forskellige elementer og fagområder afhænger af og har indvirkning på hinanden. Du udfører en kreativ og teknisk portfolio. (Der karaktergives i 5 discipliner; koncept, design, illustration, arbejdstegning og portfolio-layout)

Ved indlevering af prøveeksamen 1: Forventes du:
Viden
- At have begyndende viden om den kreative proces
- At have grundlæggende viden om de forskellige involverede faggrupper
- At have grundlæggende viden om digitale og analoge redskaber

Færdighed
_ At kunne grundlæggende arbejde med flere fag-områder relateret til en bunden kontekst
- At kunne begynde at formulere en visuel og æstetisk retning som designer

Kompetence
- At skulle kunne formidle og begrunde sit selvstændigt
Projekt 3
Drapering / 3-D formgivning (prøveeksamen nr. 3) Formål Du arbejder videre med fagområdet: At skabe, 3-D formgivning individuelle designs baseret på allerede opnået viden, færdighed og kompetence Indhold Baseret på et kreativt og teoretisk udgangspunkt skal du vise at du er ved at være fortrolig med den kreative proces og er parat til at udvikle dit håndværk På baggrund af din eksperimentation med form, komposition og skalering, taktilitet og visuelle referencer i forskellige medier; papir, forskellige materialer, tarlatane og andet skal du skabe et færdigt produkt, objekt, eller wearable. Dit produkt, objekt eller wearable fremstilles i prøvemateriale, men du skal kunne reflektere og begrunde dit endelige materiale.valg Du skal kunne fremvise og formidle din kreative og tekniske proces visuelt og fysisk via dit præsentationsmateriale samt mundligt reflektere og argumentere for og om din læringsproces, praktiske udfordringer og løsninger gennemforløbet. Der udarbejdes visuelt/tactilt proces-materiale, en samlet kreativ og teknisk portfolio. (Der karaktergives i 8 discipliner; koncept, design, illustration, arbejdstegning, portfolio, tilskæring (mønstre), pasform og håndværk.) Ved indlevering af prøveeksamen 3: Forventes du: Viden - at have styrket viden om forskellige materialer og deres brug i forhold til krop, funktion og form. - at have styrket viden om draperingens mulig mod 2D-tilskæring. Færdigheder - at kunne eksperimentere med form, volumen og komposition i forhold til kroppen. - at kunne eksperimentere med udsmykning i forhold til størrelse og placering. - at kunne analysere og anvende et materiale i forhold til form og funktion. - at kunne visuelt gengive egne eksperimenter. - at kunne drapere og realisere en færdig beklædningsgenstand med fokus på form, komposition og materiale. Kompetencer - at kunne kommunikere og dokumentere en kreativ eksperimental proces der viser bredden af din research og det begrundede valg af endeligt design. - at kunne analysere og beskrive en beklædningsgenstand i forhold til komposition, volumen, detaljer, materialer, proportioner og udsmykning. - at kunne reflektere over de brugte metoder og materialer til fremstillingen af eget design
Projekt 2
“The future is handmade” Prøveeksamen 2 Formål At introducere dig til slow-fashion, bæredygtighed samt håndværkerens filosofi. Indhold Denne eksamen indeholder del-elementer hvor du skal sætte dit eget design i kontekst med andre allerede eksisterende designere. Du skal tage afsæt i deres virke i forhold til din egen din kreative proces for at afkode overflade og former. Du trækker på elementer fra din egen viden, færdighed og kompetencer fra trend-analysen til indsamling, kortlægning og brug af inspirationsmateriale. Samt fra de tekniske fagområder idet du skal realisere en fuld silhouette fra din selvstændige kollektion. Desuden sparrer og udveksler du med dine klassekammerater over kulturforskelle og forskellige håndværktraditioner fra deres forskellige lande og du opfordres til at researche, opsøge og udforske klassiske håndværk for at kunne omsætte dem i moderne og opdateret kontekst. Opgaven indeholder en høj grad at materiale-eksperimenter og research af gamle håndværk samt bæredygtighedsprincipper, zero-waste, upcycling og brug af dead-stock. Der undervises i vigtigheden af bibeholdelsen af manuelle håndværk og produktionsmetoder, hvordan et manuelt håndværk kræver stort teknisk kundskab samt en dedikeret tilgang til egen læring og videre udvikling af viden, færdigheder og kompetencer. Som et modtryk til industriens Fast Fashion er kendskabet til både økonomisk og produktionsmæssigt bæredygtig slow fasion en meget vigtig bestanddel af de unge designeres ønsker til uddannelse og fremtid i branchen. Tilbage til håndværket! Du skal indlevere • Præsentationsmateriale af den kreative skitseproces visuelt og taktilt, en kollektionsportfolio og en teknisk portfolio. • Produktionsklare konfektionsmønstre af en valgt silhouette fra din selvstændige kollektion. • Færdigt opsyede beklædningsdele. Ved indlevering af prøveeksamen 2: Forventes du: Viden - At have styrket viden om den kreative proces - At have styrket viden de forskellige involverede faggrupper - at have begyndende viden om bæredygtige principper og udvikling af bæredygtige løsninger. Færdighed - At kunne arbejde med og spænde over flere fagområder i en selvstændig kontekst. - At kunne formulere en begyndende teknisk retning som designer Kompetence - At ved brug af fag-terminologi kunne formidle, begrunde og argumentere for sit selvstændige designprojekt, løsninger og problemstillinger for interne og eksterne samarbejdspartnere og fagfæller. - At kunne formidle og præsentere en realiseret beklædningsgenstand, herunder praktiske udfordringer og løsninger heraf.
Projekt 4
Sales-portfolio (Prøveeksamen nr. 4) Formål Du skal finde et internationalt brand som du ønsker at arbejde for eller komme i praktikophold hos. Du skal lave en herrekollektion og salgsmateriale som til brug via salgskanaler. Du skal vise at du forstår at bruge din egen æstetik i en større sammenhæng hvor dit designsprog skal tilpasses en firmastruktur. Indhold Du benytter elementer fra din faglighed fra trend-analysen i indsamling af brands til videre research. Du lærer at bruge digitale ressourcer i din søgen efter firma/brand DNA, historie og univers i en virksomhedsanalyse. Både den produktionsmæssige side og den kreative del af virksomheden afdækkes; produktionsmetoder, bæredygtighed, valg af materialer, målgruppe, dna/æstetik, visuelle virkemidler; marketing, butiksindretning samt kollektionsstruktur, unique sellingpoints og salgskanaler. Alt overstående er din dokumentation på din research og forberedelse af den kreative process. Du lærer at udvælge, source og definere dine kollektion efter stofgrupper og du lærer om den økonomiske opbygning bag en både større og mindre kollektion. Herunder prissætning. Nye innovative produktionsmetoder og lande inddrages også i undervisningen og dette vil give dig et indblik i hvordan det er at være selvstændig i modebranchen. Samtidigt får du indsigt i paradokset mellem kreation og salg og dets indvirkning det på den kreative proces. Der udarbejdes en brandanalyse, visuelt materiale af den kreative proces, en salgsportfolio, samt en fuld silhouette Du skal indlevere • Brandanalyse • Salgsportfolio • Teknisk portfolio (med tech-packs) • Produktionsklare mønstre • Færdig-opsyede beklædningsdele Ved indlevering af prøveeksamen 4: Forventes du: Viden - At have grundlæggende viden om bæredygtige forretningsgange industrien. - At have grundlæggende viden om virksomhedsstruktur - At have grundlæggende viden om industrielle innovative fabriktions- metoder. - At have styrket brug af digitale ressourcer til research Færdigheder - At kunne formidle om fagområdet, problemstillinger og benytte fagtermer til fagfæller og andre sparringpartnere. - At kunne begrunde og argumentere for valgte løsninger. - At kunne anvende metoder og redskaber forbundet med ansættelse i modebranchen Kompetencer - Skal kunne deltage i professionelle sammenhænge - Skal kunne håndtere komplekse opgaver via opnået viden og færdighed. - Skal kunne identificere egne læringsbehov og kompetencer fra relevante fagområder relateres til industrien.
Projekt 5
Signature (Prøveeksamen nr. 5) Formål Signatur-projektet er dit sidste inden din afgangseksamen. Det er nu du skal samle op på dine læringsmål; opnået viden, kompetence og færdigheder fra din uddannelse. Indhold Her går du tilbage og analyserer, udforsker dit samlede arbejde, kreativt og teknisk med henblik på at afdække professionelle svagheder og styrker og så at få din defineret din design-signatur. Derudover skal du researche, og finde designere/brands du identificerer dig med og som du skal lave en dybdegående komparativ analyse på. Analysen omfatter materialer, antal og typer af silhuetter, afkodning af form, farve og dna-signaler ud fra billedmateriale af hele kollektioner. Samt brug af materialer. Den komparative analyse og den information du trækker ud skal du bruge i din kollektionsopbygning til Signature. F.eks hvor du lægger vægten af styles i forhold til de designere du har valgt at analysere Du skal kunne begrunde og argumentere for dine valg. Du skal vise at du kan arbejde selvstændigt og på baggrund af din opnåede viden, færdigheder og kompetence, i komplekse situationer i arbejds- og studie-sammenhænge skal kunne formidle og argumentere for dit faglige synspunkt. Du skal indlevere; • Komparativ analyse • Proces-dokumentation • Kreativ portfolio • Teknisk portfolio (med tech-packs) • Produktionsklare mønstre • Opsyede styles Ved indlevering af prøveeksamen nr. 5: Forventes du: Viden - At have styrket viden om teknisk, teoretisk og praktisk viden om discipliner og metoder indenfor beklædningsindustrien. - At have styrket viden om branchens og fagområdets forretningsgange Færdigheder - at kunne udvikle og formidle selvstændige projekter på højt teknisk og kunstnerisk niveau. - at kunne formidle fagudtryk, terminologi, problemstillinger for lægfolk, såvel som branchefolk. - at kunne argumentere for og begrunde valg og fravalg Kompetencer - Skal kunne deltage i faglige og professionelle sammenhænge - Skal kunne håndtere og løse komplekse opgaver via brug af opnået viden og færdighed. - skal kunne identificere og sikre videreudvikling af egne læringsbehov fra fagets områder.
Projekt 3
Drapering / 3-D formgivning (prøveeksamen nr. 3) Formål Du arbejder videre med fagområdet: At skabe, 3-D formgivning individuelle designs baseret på allerede opnået viden, færdighed og kompetence Indhold Baseret på et kreativt og teoretisk udgangspunkt skal du vise at du er ved at være fortrolig med den kreative proces og er parat til at udvikle dit håndværk På baggrund af din eksperimentation med form, komposition og skalering, taktilitet og visuelle referencer i forskellige medier; papir, forskellige materialer, tarlatane og andet skal du skabe et færdigt produkt, objekt, eller wearable. Dit produkt, objekt eller wearable fremstilles i prøvemateriale, men du skal kunne reflektere og begrunde dit endelige materiale.valg Du skal kunne fremvise og formidle din kreative og tekniske proces visuelt og fysisk via dit præsentationsmateriale samt mundligt reflektere og argumentere for og om din læringsproces, praktiske udfordringer og løsninger gennemforløbet. Der udarbejdes visuelt/tactilt proces-materiale, en samlet kreativ og teknisk portfolio. (Der karaktergives i 8 discipliner; koncept, design, illustration, arbejdstegning, portfolio, tilskæring (mønstre), pasform og håndværk.) Ved indlevering af prøveeksamen 3: Forventes du: Viden - at have styrket viden om forskellige materialer og deres brug i forhold til krop, funktion og form. - at have styrket viden om draperingens mulig mod 2D-tilskæring. Færdigheder - at kunne eksperimentere med form, volumen og komposition i forhold til kroppen. - at kunne eksperimentere med udsmykning i forhold til størrelse og placering. - at kunne analysere og anvende et materiale i forhold til form og funktion. - at kunne visuelt gengive egne eksperimenter. - at kunne drapere og realisere en færdig beklædningsgenstand med fokus på form, komposition og materiale. Kompetencer - at kunne kommunikere og dokumentere en kreativ eksperimental proces der viser bredden af din research og det begrundede valg af endeligt design. - at kunne analysere og beskrive en beklædningsgenstand i forhold til komposition, volumen, detaljer, materialer, proportioner og udsmykning. - at kunne reflektere over de brugte metoder og materialer til fremstillingen af eget design
Projekt 4
Sales-portfolio (Prøveeksamen nr. 4) Formål Du skal finde et internationalt brand som du ønsker at arbejde for eller komme i praktikophold hos. Du skal lave en herrekollektion og salgsmateriale som til brug via salgskanaler. Du skal vise at du forstår at bruge din egen æstetik i en større sammenhæng hvor dit designsprog skal tilpasses en firmastruktur. Indhold Du benytter elementer fra din faglighed fra trend-analysen i indsamling af brands til videre research. Du lærer at bruge digitale ressourcer i din søgen efter firma/brand DNA, historie og univers i en virksomhedsanalyse. Både den produktionsmæssige side og den kreative del af virksomheden afdækkes; produktionsmetoder, bæredygtighed, valg af materialer, målgruppe, dna/æstetik, visuelle virkemidler; marketing, butiksindretning samt kollektionsstruktur, unique sellingpoints og salgskanaler. Alt overstående er din dokumentation på din research og forberedelse af den kreative process. Du lærer at udvælge, source og definere dine kollektion efter stofgrupper og du lærer om den økonomiske opbygning bag en både større og mindre kollektion. Herunder prissætning. Nye innovative produktionsmetoder og lande inddrages også i undervisningen og dette vil give dig et indblik i hvordan det er at være selvstændig i modebranchen. Samtidigt får du indsigt i paradokset mellem kreation og salg og dets indvirkning det på den kreative proces. Der udarbejdes en brandanalyse, visuelt materiale af den kreative proces, en salgsportfolio, samt en fuld silhouette Du skal indlevere • Brandanalyse • Salgsportfolio • Teknisk portfolio (med tech-packs) • Produktionsklare mønstre • Færdig-opsyede beklædningsdele Ved indlevering af prøveeksamen 4: Forventes du: Viden - At have grundlæggende viden om bæredygtige forretningsgange industrien. - At have grundlæggende viden om virksomhedsstruktur - At have grundlæggende viden om industrielle innovative fabriktions- metoder. - At have styrket brug af digitale ressourcer til research Færdigheder - At kunne formidle om fagområdet, problemstillinger og benytte fagtermer til fagfæller og andre sparringpartnere. - At kunne begrunde og argumentere for valgte løsninger. - At kunne anvende metoder og redskaber forbundet med ansættelse i modebranchen Kompetencer - Skal kunne deltage i professionelle sammenhænge - Skal kunne håndtere komplekse opgaver via opnået viden og færdighed. - Skal kunne identificere egne læringsbehov og kompetencer fra relevante fagområder relateres til industrien.
Projekt 5
Signature (Prøveeksamen nr. 5) Formål Signatur-projektet er dit sidste inden din afgangseksamen. Det er nu du skal samle op på dine læringsmål; opnået viden, kompetence og færdigheder fra din uddannelse. Indhold Her går du tilbage og analyserer, udforsker dit samlede arbejde, kreativt og teknisk med henblik på at afdække professionelle svagheder og styrker og så at få din defineret din design-signatur. Derudover skal du researche, og finde designere/brands du identificerer dig med og som du skal lave en dybdegående komparativ analyse på. Analysen omfatter materialer, antal og typer af silhuetter, afkodning af form, farve og dna-signaler ud fra billedmateriale af hele kollektioner. Samt brug af materialer. Den komparative analyse og den information du trækker ud skal du bruge i din kollektionsopbygning til Signature. F.eks hvor du lægger vægten af styles i forhold til de designere du har valgt at analysere Du skal kunne begrunde og argumentere for dine valg. Du skal vise at du kan arbejde selvstændigt og på baggrund af din opnåede viden, færdigheder og kompetence, i komplekse situationer i arbejds- og studie-sammenhænge skal kunne formidle og argumentere for dit faglige synspunkt. Du skal indlevere; • Komparativ analyse • Proces-dokumentation • Kreativ portfolio • Teknisk portfolio (med tech-packs) • Produktionsklare mønstre • Opsyede styles Ved indlevering af prøveeksamen nr. 5: Forventes du: Viden - At have styrket viden om teknisk, teoretisk og praktisk viden om discipliner og metoder indenfor beklædningsindustrien. - At have styrket viden om branchens og fagområdets forretningsgange Færdigheder - at kunne udvikle og formidle selvstændige projekter på højt teknisk og kunstnerisk niveau. - at kunne formidle fagudtryk, terminologi, problemstillinger for lægfolk, såvel som branchefolk. - at kunne argumentere for og begrunde valg og fravalg Kompetencer - Skal kunne deltage i faglige og professionelle sammenhænge - Skal kunne håndtere og løse komplekse opgaver via brug af opnået viden og færdighed. - skal kunne identificere og sikre videreudvikling af egne læringsbehov fra fagets områder.
Mand der tegner og farvelægger kostumer med forskellige tusser

Hvad siger tidligere studerende?

Karriere

Studiemiljø

Læs mere

Fagligt læringsmiljø

Et professionelt og respektfuldt læringsmiljø.

Lyse faciliteter

Vi har skabt faciliteter der fremmer kreativiteten

Studietur

Stærkt socialt sammenhold med studietur halvvejs

Vil du have en rundvisning på skolen?

Hvor du kan få svar på dine spørgsmål, opleve de studerende og de flotte lokaler hvor vi arbejder sammen på tværs af årgangene.

Praktisk du skal vide om uddannelsen

Designstudiet er normeret til 2 år. Arbejdsbyrden svarer til 120 ECTS-point.  (Fuldtid)

Undervisningen ligger fra 09.00-14.30  og skolen er åben fra 08.30 og frem til kl. 15.00.

Udover skoletiden skal der påregnes minimum 12 timers hjemmearbejde i gennemsnit.

Uddannelsen er SU-berettiget i Danmark og derfor kan der opnåes støtte fra de nordiske lande.

 

 

Uddannelsesforløbet er til enhver tid reguleret af den uddannelsesaftale der underskrives ved indmeldelsen.

Du får karakterer efter den danske 7-trins skala. 

Dit diplom er på engelsk og dine karakterer er derfor både efter den danske og den europæiske ECTS-skala. Det gør dine eksamenspapirer transparente og brugbare i hele verden.

Du modtager også et certifikat der viser arbejdsbyrden og vægtningen af de forskellige fagområder.

Opsummeret

Optagelseskrav

Ja

SU-berettiget

Ja

Varighed

4 semestre (fuldtid)

Betaling

164.000,- (4 rater á 25.000,- og 4 rater á 16.000,- )

Depositum

8.000,- (Depositum fratrækkes rate 8.)

Undervisningssprog

Dansk og Engelsk

Pladser pr. hold

Max. 14 studerende

Gå til tilmelding

Ofte stillede spørgsmål

Ja, du kan godt have et job ved siden af dit studie, men du skal vide at studiet er krævende det vil sige at du er ansvarlig for at for at din arbejdstid ikke lægges i skoletiden.

Skolens frokostfaciliteter er naturligvis til rådighed. Du kan opbevare din frokost og der er gode indkøbsmuligheder i nærheden. 

Du skal selv investere i dine værktøjer, såsom sakse og sy-redskaber. Materialer til dine projekter samt stout du syr prototyper i, er heller ikke en del af undervisningshonoraret.

Ja! Du får brug for at arbejde hjemmefra.

Ja, der arbejdes digitalt i undervisningen og vi arbejder med Adobe-pakken. Men via skolen får du studierabat hos Adobe.

Nej, skolen holder åben fra 08.30 og frem til kl. 15.00.

Tegninger af tøjdesign og tuscher på et bord

Kom forbi og besøg os

Få en uforpligtende samtale og rundvisning på skolen

Her kan du få svar på dine spørgsmål, opleve de studerende og de flotte lokaler hvor vi arbejder sammen på

From Moodboard to mindmapping and collection-buildup. Basic tools of the professional designer! Designing is a true craft where you tap into your own personal story and develop your vision. Will you be a visionary or a follower? . . . . . #fashion #fashionblogger #fashionista #fashionstyle #fashionable #fashiongram #fashionblog #fashiondiaries #fashionaddict #fashionlover #fashionshow #fashiondesigner #fashiondaily #fashiondesign #instafashion #fashionweek #modeogdesignskolen #craft #imadethis #livingthedream #analog #handmade

Optagelsen til "Broderi for Kunst og Design"-uddannelsen med start i februar 2025 er gået igang. Danmarks eneste professionelle broderi-uddannelse der kombinerer det bedste håndværk fra de parisiske skoler med de krav der stilles til en specialiseret kunsthåndværker i dag inden for moderne broderi. . Kontakt os for mere information . . . . #broderi #kunsthåndværk #håndværk #couture #håndlavet #slowfashion #modeidanmark #design #uddannelse #beklædningsdesigner #fashiondesigner #fashionista #fashionbloggers #Copenhagen #københavn #håndlavet #madeindenmark

Alt starter med billeder...... . . . .. #fashion #fashionblogger #fashionista #fashionstyle #fashionable #fashiongram #fashionblog #fashiondiaries #fashionaddict #fashionlover #fashionshow #fashiondesigner #fashiondaily #fashiondesign #instafashion #fashionweek

Materiale-research! . . . . .#fashiondesignstudent #school #mode #københavn #designuddannelse #Copenhagen #moodboard #fashion #Trendforecast #fashionillustration # imadethis #livingthedream #patternmaking #craft #håndværk #slowfashion #håndlavet #inspiration

Moodboard! . . . . . #fashion #fashionblogger #fashionista #fashionstyle #fashionable #fashiongram #fashionblog #fashiondiaries #fashionaddict #fashionlover #fashionshow #fashiondesigner #fashiondaily #fashiondesign #instafashion #fashionweek

Optagelsen til "Broderi for Kunst og Design"-uddannelsen med start i februar 2025 er gået igang. Danmarks eneste professionelle broderi-uddannelse der kombinerer det bedste håndværk fra de parisiske skoler med de krav der stilles til en specialiseret kunsthåndværker i dag inden for moderne broderi. Besøg vor hjemmeside, eller kontakt os for mere information.

From Moodboard to mindmapping and collection-buildup. Basic tools of the professional designer! Designing is a true craft where you tap into your own personal story and develop your vision. Will you be a visionary or a follower? . . . . . #fashion #fashionblogger #fashionista #fashionstyle #fashionable #fashiongram #fashionblog #fashiondiaries #fashionaddict #fashionlover #fashionshow #fashiondesigner #fashiondaily #fashiondesign #instafashion #fashionweek #modeogdesignskolen #craft #imadethis #livingthedream #analog #handmade

Optagelsen til "Broderi for Kunst og Design"-uddannelsen med start i februar 2025 er gået igang. Danmarks eneste professionelle broderi-uddannelse der kombinerer det bedste håndværk fra de parisiske skoler med de krav der stilles til en specialiseret kunsthåndværker i dag inden for moderne broderi. . Kontakt os for mere information . . . . #broderi #kunsthåndværk #håndværk #couture #håndlavet #slowfashion #modeidanmark #design #uddannelse #beklædningsdesigner #fashiondesigner #fashionista #fashionbloggers #Copenhagen #københavn #håndlavet #madeindenmark